انجمن علمی مدیریت صنعتی دانشگاه یاسین

پزشک صنعت

دوره های آموزشی آریانا
نویسنده : وحید - ساعت ٩:٥۳ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٧/٢۸
 

دوره مدیریت پروژه بر مبنای ارزش کسب شده آریانا
دوره مدیریت قراردادها و تدارکات EPC
کارگاه آموزشی MSP2010 آریانا

فرم ثبت نام آنلاین

آدرس دبیرخانه: سهروردی جنوبی - ملایری پور غربی - شماره 37 - ساختمان آریانا - واحد 4

            88348498- 88348491 - 88342908 

   


 
 
دوره آموزشی آشنایی با مدل چهارچوب کیفیت رهبری LQF در 2 آذر با شرایط ویژه
نویسنده : وحید - ساعت ٥:٠۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٧/٢٧
 

این مدل یکی از نوین ترین مدل های ارائه شده برای بهبود کیفیت رهبری است که برای اولین بار در ایران در اردیبهشت 1390 توسط آکادمی مدیریت سرآمد ایرانیان ارائه گردید.

دوره آموزشی  آشنایی با مدل LQF
Leadership Qualities Framework -LQF
برگزار کننده : مدیریت سرآمد ایرانیان – MSI ACADEMY
تاریخ برگزاری: 2 آذر- چهارشنبه
مدت برنامه آموزشی : 4ساعت –از ساعت14 الی 18

این برنامه با شرایط ویژه با 40% تخفیف در هفته کیفیت آبان ماه  برگزار می گردد
مبلغ  کارگاه: هزینه واقعی دوره :   68000 تومان
هزینه دوره  با شرایط ویژه (40 %‌ تخفیف ) : 41000 تومان


 
 
آیا میدانید شماره گذاری استاندارد های ایزو بر چه مبنایی انتخاب می شوند ؟
نویسنده : وحید - ساعت ٥:٠٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٧/٢٧
 

در پاسخ به این سوال ، آقای Joseph Martinez  (دفتر اطلاعات ایزو، ISO Central Secretariat ) در جواب ما ایمیلی به شرح زیر ارسال نمودند :


در حقیقت شماره گذاری استاندارد های ایزو معنای خاصی ندارند و فقط برای هویت دادن به آنها و تمایز از یکدیگر انتخاب می شوند. معمولا شماره ها در یک سیر صعودی قرار می گیرند ، به این ترتیب می توان گفت هر چه شماره استاندارد مرتبه بالاتری داشته باشد ، استاندارد جدید تری است.
گاهی اوقات بعضی کمیته ها فنی (کمیته هایی که استاندارد ها رو توسعه می دهند)  ، محدوده ی خاصی از شماره ها را ، برای استاندارد هایشان رزرو می کنند . به این دلیل است که استاندارد هایی که مربوط به موضوعی خاص می باشند ، به عنوان مثال مدیریت کیفیت ، ممکن است که شماره هایی شبیه بهم داشته باشند . 
در هر صورت معنای مشخصی برای شماره های انتخابی استاندارد های ایزو نمی توان متصور شد


 
 
ده مزایای استاندارد های ایزو برای تجارت های کوچک
نویسنده : وحید - ساعت ٥:٠٥ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٧/٢٧
 

هشت مدیر از هیئت رئیسه های مختلف در انواع تجارت ها ، در سراسر جهان در مورد نقش استاندارد ها در موفقیت شان می گویند ؛

 


 


استاندار های به شما فرصت رقابت با تشکلات اقتصادی بزرگ را می دهند .
استاندارد ها به شما اجازه صادر کردن محصولات و خدمات تان را می دهند .
استاندارد ها به شما برای کشف بهترین شیوه تجارت کمک می کنند.
استاندار ها ، موثرانه در پروسه تجارت وارد می شوند
استاندارد ها اعتبار و اعتماد شرکت شما را نزد مشتریان بوجود می آورند .
استاندارد ها فرصت تجارت و فروش را به شما می دهند .
استاندارد ها به شما فضای رقابت می دهند .
استاندارد ها نام تجاری شما را بین المللی می کنند
استاندارد ها به رشد شرکت شما کمک می کنند
استاندار ها زبان رایج در صنعت را برای شما فراهم می کنند


بازدهی هایی که برای استقرار استاندارد ها می کنیم ، بهتر و موثر تر از چیزی هستند که تاجران ، تجارت های کوچک آن را درک می کنند . استاندارد ها هم مهم هستند هم جالب . برای شرکتی مثل بالتیک سیفتی ، این موضوع مسئله مهمی است ، به این خاطر که می توانیم هر چه زودتر نقشه هایمان را برای آینده پیاده و روش های تولید را طراحی کنیم. جهانی شدن به این معنی است که استاندارد های ایزو کلیدی هستند برای هر شرکتی که آروزوی صادرات موفق خدمات را دارند.

Roger Frost
Head, Communication Services,
Marketing, Communication and Information


 
 
پروژه طراحی ایجاد واحد های صنعتی
نویسنده : وحید - ساعت ۱٢:٤۱ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/٧/٢٦
 

نام محصول: احداث کارخانه پنکه رومیزیپنکه رومیزی بتسا

عناوین ذکر و بررسی شده در پروژه:

معیارهای کارایی (عملکرد خوب) در طراحی کارخانه، شناخت محصول، استاندارد 1304 و 1305، قسمت های مهم پنکه رومیزی، خصوصیات موتور پنکه، تایمر پنکه، مدار الکتریکی پنکه رومیزی، نقشه پنکه رومیزی، امکان سنجی پروژه، برآورد کلی مدت زمان انجام پروژه، برآورد کلی هزینه ها، بررسی بازار و ظرفیت تولید، مشخصات بازار، محصولات رقیب، برتری های محصول، سیاست های دولت، تجزیه و تحلیل بازار محصول، مراحل مطالعه بازار، مناطق فروش، تقاضای محصول، ظرفیت کارخانه و برنامه تولید، تجزیه و تحلیل فنی، طراحی تکنولوژی تولید، انتخاب تکنولوژی، شرح و نمودار فرآیند تولید، نمودارهای FPC، نمودار مونتاژ توپی، نمودارهای OPC، بررسی مواد اصلی مورد نیاز، برآورد ماشین آلات، انتخاب تجهیزات و روش های حمل و نقل، برآورد تجهیزات تاسیساتی، محاسبات مساحت فضای ایستگاه کاری، تعیین خدمات مورد نیاز کارخانه، نام دپارتمان های موجود، نمودار رابطه فعالیت ها، چیدمان فضای دپارتمان ها، تعیین فضای قسمت اداری، چارت سازمانی، تعیین فضای مورد نیاز خدمات عمومی، انبار و انواع آن، مسیر جریان مواد در سالن تولید، برآورد هزینه تجهیزات حمل و نقل، برآرد تعداد نیروی انسانی در کارخانه و حقوق و مزایا، برآورد نیازها و هزینه های ساختمانی، هزینه تجهیزات تاسیساتی، کل آب و برق مورد نیاز کارخانه، سیستم سرمایش و گرمایش، تجهیزات آتش نشانی، تلفن و ارتباطات، هزینه های آماده سازی، هزینه های ثابت و متغیر و بالاسری ثابت تولید، هزینه های بالاسری اداری در سال بهره برداری، وام و بهره پرداختی، هزینه های بالاسری متغیر تولید در سال بهره برداری، برنامه فروش، برنامه ساخت و تولید، سرمایه ثابت و جاری، سود و زیان سالیانه، محاسبه نقطه سر به سر تولید.

با تشکر از خانم معصومه سیاحی از دانشگاه هرمزگان که این پروژه را در اختیار بتسا قرار دادند.

جهت دریافت فایل پروژه بر روی لینککلیک کنید تا توضیحات مربوط به آن را مشاهده نمایید. (فایل این پروژه 100 صفحه می باشد.)


 
 
سوالات آزمون کارشناسی ارشد مهندسی صنایع
نویسنده : وحید - ساعت ۱:۱۱ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/٧/٢٤
 

 

سوالات آزمون کارشناسی ارشد مهندسی صنایع – صنایع ۱۳۸۴

سوالات آزمون کارشناسی ارشد مهندسی صنایع – صنایع ۱۳۸۵

سوالات آزمون کارشناسی ارشد مهندسی صنایع – صنایع ۱۳۸۶

سوالات آزمون کارشناسی ارشد مهندسی صنایع – صنایع ۱۳۸۷

سوالات آزمون کارشناسی ارشد مهندسی صنایع – صنایع ۱۳۸۸

سوالات آزمون کارشناسی ارشد مهندسی صنایع – صنایع ۱۳۸۹

رمز فایل : www.iien.ir


 
 
هشتمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع ایران، تهران، دانشگاه صنعتی امیر کبیر (پل
نویسنده : وحید - ساعت ۱:٠٩ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/٧/٢٤
 

هشتمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع
ایران، تهران، دانشگاه صنعتی امیر کبیر (پلی تکنیک تهران)
۲۶ و ۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۰ هجری شمسی

 

تاریخ های مهم :

مهلت ارسال مقالات : ۶ آبان ماه ۹۰

زمان اعلام قبولی مقالات : ۱۱ آذر ماه ۹۰

مهلت ارسال نهایی مقالات پذیرفته شده : ۱۱ دی ماه ۹۰

زمان برگزاری کنفرانس : ۲۶ و ۲۷ بهمن ماه ۹۰

 


 
 
مجله روش 127
نویسنده : وحید - ساعت ۱:٠٦ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/٧/٢٤
 
 

  مجله روش شماره 127

   - واقع اندیشی، واقع بینی، واقع گرایی

    - مهندسی مجدد و افزایش بهره وری

    - سنجش رضایت مشتریان

    - مطالعه در مهارت های عمومی مدیران

    - شبکه های عصبی - مصنوعی

 

 
 
مجله روش 128
نویسنده : وحید - ساعت ۱:٠٤ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/٧/٢٤
 

 

 

  مجله روش شماره 128

    - خوشه های کسب و کار دریایی

    - اقتصاد صنعت سینما و اقتصاد دریا

    - درباره اقتصاد دریا بیشتر بخوانید...

    - شش سیگما و کاربرد آن در سالن های پرس

    - خود کنترلی در سازمان، روشی برای بهبود کیفیت

    - ارزش گذاری و تعیین ارزش کمی منابع انسانی

 


 


 
 
نرم افزار کامفار COMFAR EXPERT III چیست؟
نویسنده : وحید - ساعت ۱٢:٥٧ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/٧/٢٤
 

الف – نرم افزار کامفار   comfar expert :

 

طرح تجاری و پیش بینی درآمد و برآورد هزینه پروژه های صنعتی، معدنی، کشاورزی، زیربنایی، دریانوردی و ... با استفاده از نرم افزار کامفار انجام می پذیرد.

 نرم افزار تخصصی کامفار یک برنامه کامپیوتری است که از طرح تحقیقات قبل از بهره برداری حمایت می کند و استفاده از آن سازماندهی و محاسبه گزارشات مالی و اقتصادی را آسان می سازد.

این نرم افزار بر اساس مطالعات امکان سنجی و یا به عبارتی توجیه پذیری و یا قابل اجراء بودن و یا نبودن طرح و مطالعات فرصت یابی برای هر طرح صنعتی و معدنی طراحی گردیده است. نتایج این نرم افزار بیانگر جذابیت اقتصادی طرح بر اساس محدود و یا نامحدود بودن بودجه اقتصادی سازمان مجری میباشد.

ب- ورودیهایی نرم افزار کامفار : 

-          تعریف پروژه

-          برنامه ریزی زمانی (فاز ساخت، فاز بهره برداری)

-          محصولات

-          واحدهای پولی ( واحد پول داخلی، واحد پول خارجی)

-          تورم (داخلی، خارجی)

-          مشارکتها (داخلی، خارجی)

-          تنزیل (نرخ تنزیل کل سرمایه گذاری، نرخ تنزیل سهام دار)

-          هزینه های ثابت سرمایه گذاری شامل: (خرید زمین، محوطه سازی و بهبود زمین، کارهای عمرانی و ساختمانها، ماشین آلات و تجهیزات کارخانه، تجهیزات خدماتی و جانبی کارخانه، حفاظتهای زیست محیطی، هزینه های سربار، هزینه های قبل از بهره برداری و هزینه های پیش بینی نشده)


 
 
جزوه آموزشی نرم افزار کامفار 3
نویسنده : وحید - ساعت ۱٢:٥٦ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/٧/٢٤
 

جزوه آموزشی نرم افزار کامفار 3

کامفار نرم افزاری است که توسط جزوه آموزشی نرم افزار comfarUNIDO برای تهیه و ارزیابی طرحهای اقتصادی و برای کشورهای در حال توسعه ارائه شده است. اسم کامفار بر گرفته از Computer Model for feasibility Analysis & Reporting به معنای "مدل کامپیوتری برای آنالیز امکان سنجی و گزارش گیری" می باشد.این برنامه توسط واحد ارزیابی اقتصادی بخش عملیات صنایع UNIDO در سال 1979 در نیویورک تهیه و تدوین شده است. مدل اصلی این برنامه با استفاده از زبانهای برنامه نویسی پاسکال و C که قریب به 50000 خط می شود که توسط یک تیم 7 نفره در مدت یکسال و نیم طراحی شده است.

در تهیه این برنامه کامپیوتری از تجربیات بیش از 30 کمیته ارزیابی کشورهای مختلف بهره گرفته شده است و پس از طی 3 سال دوران آزمایشی و رفع اشکالات برای اولین بار در سال 1983 به بازار عرضه گردیده است. هزینه تهیه این برنامه بالغ بر یک و نیم میلیون دلار بوده و هم اکنون بیش از نیم میلیون نسخه از آن در سراسر جهان و به 150 زبان در حال بهره برداری می باشد.

نویسنده: مهندس محمد فتحی راسخ

دانلود جزوه آموزشینرم افزار کامفار 3 (این جزوه 38 صفحه فایل pdf می باشد)


 
 
نرم افزار رایگان تبدیل تاریخ میلاد نرم افزار مایکروسافت پروجکت MSP نسخه 2003 و
نویسنده : وحید - ساعت ۱٢:٥٤ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/٧/٢٤
 

تبدیل تاریخ میلادی نرم افزار به تاریخ شمسی بدون تاثیر در محاسبات و عملکرد MSPنرم افزار رایگان تبدیل تاریخ میلاد نرم افزار مایکروسافت پروجکت MSP  نسخه 2003 و 2007

*اضافه کردن فیلدهای مربوط به محاسبه درصدهای وزنی

*امکان محاسبه ساده درصدهای پیشرفت برنامه ای (عادی و وزنی)

*امکان رسم نمودار S-Curve  در نرم افزار Excel

*تبدیل تاریخ میلادی به تاریخ شمسی و بالعکس

پس از نصب و در صورتیکه مسیر نصب درست انتخاب شده باشد، یک منو به منوهای MSP  اضافه می شود که کاربردهای قید شده در نرم افزار در آن وجود دارد.

نرم افزار کاربردهای کارا برای نسخه 2003 نرم افزار MS Project را می توانید از اینجا دانلود کنید (431 کیلوبایت).

نرم افزار کاربردهای کارا برای نسخه 2007نرم افزار MS Project را می توانید از اینجا دانلود کنید (420 کیلوبایت).

توضیحات بیشتر در مورد نرم افزار:

* لازم است دقت کنید که با توجه به اینکه این برنامه فایل Global  شما را کاملا جایگزین می کند، اگر ماکرویی در فایل Global خود دارید، بهتر است آن را قبلا Save و سپس اقدام به نصب کنید. در غیر اینصورت ماکروی شما از بین خواهد رفت.

*اغلب امکانات اشاره شده در بالا از چند فیلد Text  و Number استفاده می کند که در مورد هر یک قبل از اجرا این فیلدها به اطلاع شما خواهد رسید. لذا دقت کنید که اطلاعات حیاتی ای در این فیلدها ذخیره نکرده باشید.

*در صورتیکه فقط برای رسم نمودار S-Curve مشکل دارید به Tools\Macro\Visual Basic Editor بروید و در پنجره جدید که باز می شود، به منوی Tools\References بروید. در پنجره باز شده Microsoft Excel 11.0 object Liberary را تیک بزنید. مشکل حل خواهد شد.

*در هنگام نصب به مسیر نصب دقت زیادی کنید. این مسیر باید مسیری باشد که فایل Global.pmt مربوط به کاربر شما در آن قرارداشته باشد. این فایل معمولا در مسیر پیشنهادی می باشد (برای MSP 2003). اگر نسخه 2002 استفاده می کنید، باید در انتهای مسیر پوشه 11 را به پوشه 10 تغییر نام دهید. در صورتی هم که کامپیوتر شما عضو Domain در یک شبکه LAN است و در صورتیکه در کامپیوتر شما یک User هم بصورت Local و هم بصورت Domain (با نام شبیه به هم) وجود داشته باشد نیز مسیر نصب باید اصلاح و نام Domain شبکه نیز توسط یک نقطه به انتهای نام User اضافه شود.  [User.DomainNmae]. بهتر است قبل از نصب مسیر را چک کنید و مطمئن شوید که فایل Global حتما در این مسیر قراردارد. در غیر اینصورت برنامه برای شما قابل استفاده نخواهد بود. (البته این مشکل در نسخه جدید تا حدودی حل شده است).


 
 
جزوه آموزشی نرم افزار SPSS
نویسنده : وحید - ساعت ۱٢:٥۱ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/٧/٢٤
 

در این جزوه آموزشی به مباحث زیر پرداخته میشود:

تعاریف اولیه         انواع مقیاس ها (اسمی، رتبه ای، نسبی)         شاخص تمرکز     

شاخص پراکندگی                 نمودار نرمال                    جدول فراوانی        

تفکیک داده ها                  جداول توافقی                    آزمون فرض

آزمون های مربوط به میانگین (آزمون میانگین یک متغیر بین دو گروه، آزمون مقایسه ای میانگین دو متغیر جفت، آزمون مقایسه میانگین یک متغیر در چندین گروه، آزمون مقایسه ای میانگین چند متغیر)

آزمون ناپرامتری            آزمون دو جمله ای             آزمون همبستگی          رگرسیون

تهیه و گردآوری: جناب آقای ری بد -انستیتو ایز ایران

دانلود جزوه آموزشی نرم افزار SPSS . . . (این جزوه دارای 74 صفحه pdf و با حجم 68/1 مگابایت می باشد.)

 



 
 
ارائه مدل برای سیستم کنترل موجودی مواد اولیه (مطالعه موردی: صنایع چوب و کاغذ ماز
نویسنده : وحید - ساعت ۱٢:٤٩ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/٧/٢٤
 

چکیده:

در این تحقیق، محقق در پی یافتن دو هدف عمده است که عبارتند از: الف- به حداقل رساندن هزینه های ناشی از نگهداری، سفارش و موجودی مواد اولیه مصرفی ب- بالا بردن ضریب اطمینان سیستم کنترل موجودی مواد اولیه مصرفی از جنبه مواجه نشدن جریان تولید با حالت کمبود. روش نمونه گیری افراد از نظر تعداد، اجناس و غیره، از طریق روش نظری یا قضاوتی می باشد و روش پژوهش از طریق روش میدانی است. ابزار اندازه گیری در این تحقیق از طریق بررسی و تجزیه و تحلیل اسناد و مدارک موجود، مشاهده و مصاحبه و با استفاده از مدلهای علمی کنترل موجودی تجزیه و تحلیل شده است. طرح پژوهشی تحقیقی به این صورت بوده است که ابتدا مواد اولیه پر مصرف در سال 86 را مشخص نموده و با استفاده از طبقه بندی ABC تعداد 6 قلم، مواد اولیه که تقریبا 94% از ارزش موجودی انبار را تشکیل می دادند بعنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند.

 سپس با استفاده از فرمول EOQ مقادیر بهینه سفارش و با استفاده از فرمول ROP نقطه سفارش مجدد و ذخیره احتیاطی (Ss) در سطح اطمینان 95% محاسبه گردید در مرحله بعد بهینه سازی ثانویه بر اساس سیستم دوره سفارش انجام شده و در پایان هم رویکرد مدل پیشنهادی جهت برنامه ریزی و کنترل موجودی اقلام برای دوره آتی ارائه گردید. ما از این مدل استفاده کردیم زیرا از EOQ بطور گسترده توسط محققان، آن هم از زمانی که برای اولین بار توسط هریس در سال 1913 معرفی گردید و متخصصان دیگر استفاده شده است، (چرپا، لاجوی (2004) معتقدند که این مدل در واقع یکی از اولین نقاط عطف در کتابها و متون تحقیقات اجرایی محسوب می شود. نتیجه کلی کسب شده حاکی از آن است که با انجام بهینه سازی هزینه کل به میزان کاهش یافته و احتمال عدم مواجه با کمبود مواد نیز 15% افزایش یافته است. همچنین وضعیت سفارشات از حالت سیستم موجود به سیستم بهینه تغییر یافت.

کلمات کلیدی: میزان اقتصادی سفارش، هزینه سفارش (Co)، هزینه نگهداری (Ch)، هزینه کمبود (Cs)، هزینه کل (TC)، نقطه سفارش مجدد (ROP)، ذخیره احتیاطی (Ss)

نویسندگان: دکتر محمدرضا لطفی (عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه)- ولی الله رضائی (نصرتی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه)- احمد معمانی( کارشناس ارشد مدیریت صنعتی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه)

pdfدانلود متن کامل مقاله . . . (این مقاله 18 صفحه Pdf و با حجم 380 کیلو بایت (KB) می باشد.)

 

نوشته شده در پنجشنبه 21 آذر 1387 و ساعت 10:39 ق.ظ توسط : بزرگترین بانک جامع مهندسی صنایع و مدیریت ایران (بتسا)


 
 
به کارگیری شش سیگما و متدولوژی ناب به صورت یکپارچه
نویسنده : وحید - ساعت ۱٢:۱۳ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٧/۱٩
 

چکیده:

امروزه شش سیگما به عنوان روشی شناخته می‌ شود که دارای اصولی نیرومند و ابزارهای آماری توانا برای کشف علل ریشه ای به منظور حذف ضایعات و کاهش تغییرات است. از سوی دیگر با به کارگیری متدولوژی ناب در پی بهبود سریع جریان ارزش افزا و حذف اتلافات در سازمان هستیم. ترکیب دو متدولوژی شش سیگما و ناب، سازمان را قادر خواهد ساخت تا از روشی قدرتمند سود برد که هم دارای ابزارهایی کاربردی برای جمع آوری داده ها و حل مشکلات است و هم توانایی تسریع در بهبود فرآیند را دارد.

 

کلمات کلیدی: شش سیگما، متدولوژی ناب، بهبود فرآیند، کاهش انحرافات، حذف اتلافات

نویسندگان: دکتر کامران رضایی(استادیار دانشگاه تهران) و حامد نعمتیان (دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع دانشگاه تهران)

 دانلود متن کامل مقاله . . .   (این مقاله 14 صفحه PDF شده و با حجم 161 KB می باشد.)

 

نوشته شده در شنبه 23 تیر 1386 و ساعت 09:07 ق.ظ توسط : بزرگترین بانک جامع مهندسی صنایع و مدیریت ایران (بتسا)
ویرایش شده در دوشنبه 12 آذر 1386 و ساعت 09:12 ق.ظ


 
 
استفاده از روش ارزیابی متوازن به عنوان پیش نیازی برای شش سیگما: مطالعه موردی در
نویسنده : وحید - ساعت ۱٢:٠۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٧/۱٩
 

چکیده:

روش ارزیابی متوازن وسیلهاستفاده از روش ارزیابی متوازن به عنوان پیش نیازی برای شش سیگما: مطالعه موردی در صنعت فولاد مفیدی برای وضوح دورنما و استراتژی سازمان می باشد، که این استراتژیها را از چهار وجه بررسی می کند. این مقاله به بررسی روش ارزیابی متوازن به عنوان پیش نیاز متدولوژی شش سیگما در اجرا و انتخاب هر چه بهتر پروژه ها می پردازد. و به بررسی وجوه روش ارزیابی متوازن (اهداف مالی، مشتریان، فرآیندهای مهم و کلیدی در موقعیت سازمان، یادگیری و رشد) پرداخته و مبنایی برای پیشنهادات مربوط به ارتباط شش سیگما و روش ارزیابی متوازن ارائه می دهد.

کلمات کلیدی: روش ارزیابی متوازن، شش سیگما، DMAIC، صنعت فولاد

نویسندگان: سید علی گجراتی، دکتر حسن حسینی نسب، وحید الماسی از شرکت مهندسی بازرگانی بتسا (ارائه در نخستین کنفرانس بین المللی شش سیگما)

 دانلود کامل مقاله ... (این مقاله 14 صفحه PDF شده و با حجم 214 KB می باشد.)

 

نوشته شده در شنبه 23 تیر 1386 و ساعت 09:07 ق.ظ توسط : بزرگترین بانک جامع مهندسی صنایع و مدیریت ایران (بتسا)


 
 
بکارگیری رویکرد شش سیگما در حمایت از خط مشی و استراتژی
نویسنده : وحید - ساعت ۱٢:٠٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٧/۱٩
 

مقدمه:

هدف از اینبتسا شش سیگما مقاله ارائه رویکردی جهت ایجاد یکپارچگی و همسوئی بین استراتژی های سازمان با پروژه های شش سیگما می باشد. در اولین قسمت از مقاله طرحریزی استراتژیک با استفاده از الگوی جامع مدیریت استراتژیک تشریح می گردد. بدین ترتیب قسمت دوم مقاله بر روی جاری سازی استراتژی ها متمرکز می شود. برای دستیابی به هدف این قسمت، از ابزار کارت امتیازی متوازن(BSC) استفاده خواهد شد. قسمت سوم مقاله با استفاده از ابزار گسترش وظایف کیفیت (QFD) و خانه کیفیت بعنوان یکی از ابزارهای قوی و شناخته شده جهت ترجمه صدای مشتری به زبان فنی و تخصصی سازمان، این مهم را به انجام می رساند. در این قسمت با انجام محاسبات ماتریسی اهداف کمی تعیین شده در وجه مشتریان به معیارها و اهداف کمی فرآیندهای داخلی سازمان تبدیل می شود. قسمت جهارم مقاله استفاده از روش شش سیگما را جهت دستیابی به اهداف کمی تعیین شده در وجه فرآیندهای داخلی تشریح می نماید. در ادامه این قسمت با مثال خدمات پس از فروش خودروساز، مراحل اجرای یک پروژه شش سیگما بطور کامل تشریح می گردد.

کلمات کلیدی:برنامه ریزی استراتژیک، کارت امتیازی متوازن(BSC)، گسترش کارکردهای کیفیت(QFD)، شش سیگما(5S)

نویسندگان:دکتر رسول نورالسناء، علی تقی زاده هرات (گروه مهندسی صنایع دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات)

pdf دانلود متن کامل مقاله . . . (این مقاله 15 صفحه pdf و با حجم 1464 کیلوبایت می باشد)

 

نوشته شده در شنبه 25 اسفند 1386 و ساعت 01:03 ق.ظ توسط : بزرگترین بانک جامع مهندسی صنایع و مدیریت ایران (بتسا)


 
 
فیلم آموزشی شش سیگما
نویسنده : وحید - ساعت ۱٢:٠٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٧/۱٩
 

اگر می خواهید در مورد شش سیگما بیشتر بدانید ٬ خلاصه ای از سی دی اول سمینار شش سیگما دکتر نورالسنا را ملاحضه کنید.

 (نگاهی به ضرورت معرفی بنیادی Six Sigma )

سازمانهای بزرگی مانند جنرال الکتریک ، تویوتا ، هیولت پاکارد ، فد ایکس ، موتورولا و آمریکن اکسپرس فقط تعدادی از کمپانی های با نفوذ بین المللی هستند که در سال های اخیر به طور باور نکردنی  از بهبود در افزایش در آمدها ، کاهش هزینه ، افزایش سهم  بازار با به کار گیری Six Sigma سود برده اند. به عنوان مثال مدیر اجرایی سابق شرکت جنرال الکتریک ( Jack walch ) گفت انجام شش سیگما در طول 5 سال 12 بیلیون دلار صرفه جویی را برای GE محقق ساخت.

باید توجه داشت اصول شش سیگما بر روی بهبود کسب و کار و فرآیند تمرکز یافته است و موفقیت در انجام موفقیت آمیز آنها منجر به یک صرفه جویی مهم در منابع سازمان می شود که معنی سر راست و سریع آن افزایش قابلیت منافع شرکت و رشد کسب و کار خواهد بود. افزون بر این نتیجه بهبودهای فرآیند افزایش عملکرد کمپانی ، کیفیت و در نهایت رضایت مشتری را به همراه خواهد داشت.

اما صنایع  بزرگ کشور ما که برای ورود به  صحنه تجارت جهانی باید خود را آماده کنند

 می بایست هر چه سریعتر به رشد و افزایش کیفیت و کاهش هزینه ای خود توجه بیشتری را معطوف دارند و گرایش به اجرای شش سیگما می تواند آنها را به این اهداف به صورت سریعتر و بنیادی به مقصود برساند. از این رو رویکرد به شش سیگما به صورت ضرورتی انکار ناپذیر برای کلیه سازمانها و صنایع بزرگ در آمده است .

این ضرورت امروزه محور اصلی تمرکز اندیشه ها ، نظریه ها ، خدمات تحقیقاتی و مشاوره ای در حوزه بهبود و تحول سازمانی در کشور های صنعتی شده است به گونه ای که هم اکنون در حجم و سطح ملی به آن اندیشیده می شود.

از دیگر سوی صنایع کشور ما به شدت به نتایج و عملکردهای این رویکرد هوشمند در ساختار اجرایی خود نیازمند است ٬ رویکردی که همه صنایع بزرگ و بانفوذ دنیا برگزیده اند و به سود آوری و موفقیت ها ی عظیم حیرت انگیزی دست یافته اند.

دانلود قسمت اول فیلم سمینار شش سیگما         3.41 MB

دانلود قسمت دوم فیلم سمینار شش سیگما           3.29 MB  

برای تهیه ۳ سی دی فیلم این سمینار می توانید ٬ آن را در فرم درخواست مطرح کنید.

شما نیز می توانید فیلم های آموزشی خود را بر روی سایت بتسا قرار دهید. تماس با ما

 منبع: اتاق بازرگانی کاشان

 

نوشته شده در چهارشنبه 3 مهر 1387 و ساعت 04:09 ق.ظ توسط : بزرگترین بانک جامع مهندسی صنایع و مدیریت ایران (بتسا)
ویرایش شده در - و ساعت -


 
 
بررسی نفوذ شش سیگما در صنایع و خدمات دنیا
نویسنده : وحید - ساعت ۱٢:٠٥ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٧/۱٩
 

چکیده

اغلب سازمان ها به منظور افزایش بهره وری و نهایتا دستیابی به مزیت رقابتی جهت ماندگاری در عرصه تجارت جهانی، بخش وسیعی از تمرکز و توجه خود را به رفع مسائل، مشکلات و نقاط ضعف موجود در سیستم ها و فرایندهای خود می نمایند تنوع ابعاد و ماهیت مسائل و موانعی که سازمان با آنها روبروست، ایجاب می کند که مدیران سازمانها از ابزارهای مختلفی جهت رفع موانع موجود استفاده نمایند. متدولوژی شش سیگما یکی از ابزارهای بهبود کیفیت است که برای اولین بار توسط شرکت موتورلا در سال 1979 مطرح گردید و به سرعت گسترش یافت به طوریکه امروزه توجه کارشناسان و مدیران شرکت های مختلف سرتاسر جهان را به خود معطوف ساخته است. هدف از گردآوری این مقاله، بررسی نفوذ شش سیگما در صنایع و خدمات دنیا بوده است. ارائه میزان حضور این رویکرد در حوزه ها و علوم مختلف، اولا بیان می دارد که شش سیگما در کلیه صنایع و خدمات نظیر بهداشت و درمان، کشاورزی، بانکداری، حسابداری، زیست شناسی و ... گسترش یافته است، ثانیا می توان گفت که این رویکرد در چه حوزه هایی بیشتر و در چه حوزه هایی کمتر مورد توجه قرار گرفته و به طور کلی تمامی حوزه ها را در بر می گیرد، ثالثا محققین را کمک خواهد کرد تا مسیر و جایگاه تحقیق خود را به نحوی آسان، مشخص نمایند و یا به عبارتی دیگر به انتخاب مسیر مناسب توسط محققین به منظور تحقیقات آتی کمک خواهد شد.

نویسندگان: دکتر عباس سقایی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی-علوم و تحقیقات_آزاده حبیبی، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع

مربوط به دومین کنفرانس بین المللی 6 سیگمای ناب موسسه مطالعات و توسعه دانش کیفیت-بهمن 86

دانلود متن کامل مقاله . . . (این مقاله 11 صفحه pdf و با حجم 264 کیلوبایت می باشد)

 

نوشته شده در پنجشنبه 4 مهر 1387 و ساعت 01:09 ق.ظ توسط : بزرگترین بانک جامع مهندسی صنایع و مدیریت ایران (بتسا)
ویرایش شده در - و ساعت -


 
 
بکارگیری رویکرد شش سیگما در صنایع پتروشیمی
نویسنده : وحید - ساعت ۱٢:٠٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٧/۱٩
 

چکیده:

متدلوژی شش سیگما بعنوان یک روش فرایندگرا و با تاکید بر نتیجه و اثربخشی، پایه گذار شده و به دنبال ارتقای کیفیت محصولات، خدمات و فرآیندهاست. در کشور ما نیز همگام با سایر کشورها، مراکز صنعتی و خدماتی به سرعت و با تبادل اطلاعات با سایر سازمانها و مراکز صنعتی دنیا از توان بالای این ابزار آگاهی یافته و به اجرای آن ترغیب شده اند.

این متدولوژی در شرکت سهامی پتروشیمی بندر امام بعنوان اولین شرکت پتروشیمی در سطح ایران همگام با سایر کشورهای صنعتی در حال اجرا می باشد مقاله حاضر یک مطالعه موردی از چگونگی تعریف و اجرای پروژه های 6σ در صنایع پتروشیمی بوده و شامل ضرورت بکارگیری رویکرد 6σ در صنایع پتروشیمی، زمینه های انتخاب شده برای اجرای پروژه ها، سازمان پروژه و چگونگی تعریف پروژه ها می باشد. هم اکنون پروژه های 6σ در دو واحد عملیاتی و تعمیرات PM مجتمع در حال اجرا است.

کلمات کلیدی: شش سیگما، شرکت پتروشیمی بندر امام، رویکرد فرایندگرا

نویسندگان: علیرضا نیکدل- مسعود ربانی- ندا معنوی زاده- سیده مهشید فاطمی

دانلود متن کامل مقاله . . . (این مقاله 12 صفحه pdf و با حجم 342 کیلوبایت می باشد)

 

نوشته شده در چهارشنبه 31 تیر 1388 و ساعت 12:18 ب.ظ توسط : بزرگترین بانک جامع مهندسی صنایع و مدیریت ایران (بتسا)


 
 
طراحی مدل کاربردی ارزیابی عملکرد سیستم های نگهداری و تعمیرات
نویسنده : وحید - ساعت ۱٢:٤۱ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/٧/۱۱
 

ضرورت طراحی و استقرار سیستم های نگهداری در کارخانجات، یکی از مسائل مبرم و حیاتی امروز صنایع کشور است. حفظ سرمایه های کشور از یک سو و ارز بری بالای خرید ماشین  آلات و تجهیزات از سوی دیگر، استفاده ی عقلایی و برنامه ریزی شده و نگهداری و تعمیر به موقع ماشین الات و تجهیزات را الزامی می سازد . قوت و ضعف این بخش مستقیما در بهره وری و سوددهی تولید اثر می گذارد. بنابراین داشتن یک روش جامع ارزیابی عملکرد برای این بخش در راستای استراتژیهای واحد تولیدی از اهمیت بالایی برخوردار است. روش ارزیابی متوازن با در نظر گرفتن دارایی های مشهود و نامشهود و تاثیر هر کدام بر یکدیگر، به عنوان یک روش جامع ارزیابی عملرد شناخته شده است. لذا در این مقاله سعی بر این است تا مدلی کاربردی از ارزیابی متوازن برای ارتقاء عملکرد سیستم نگهداری و تعمیرات یک کارخانه ی تولیدی ارائه شود و در پی آن برای هریک از جنبه های مطرح شده در نقشه استراتژی معیارهای مناسبی برای گزارش گیری از سیستم اتخاذ شود . لازم به ذکر است که این مدل برای کارخانجات  مختلف می تواند متفاوت بوده و لازم است برای هر یک از فاکتور های بحرانی موفقیت (CSFs) موجود در نقشه استراتژی، معیارهای متناسب با آن کارخانه در نظر گرفته شود.

واژگان کلیدی: سیستم نگهداری و تعمیرات، روش ارزیابی متوازن، ارزیابی عملکرد ، نقشه استراتژی، مفاهیم استراتژیک

نویسندگان:  سید اکبر نیلی پور طباطبایی، عضو  هیئت علمی دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر ، دانشجوی  دکتری مدیریت، دانشگاه اصفهان، مهدی باقرزاده نیری، مهدی شعبانی سیچانی، دانشجویان کارشناسی مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر

 دانلود ترجمه کامل مقاله ... (این مقاله 16 صفحه PDF فارسی و مربوط به چهارمین کنفرانس نگهداری و تعمیرات می باشد.)

 

نوشته شده در سه شنبه 20 آذر 1386 و ساعت 12:12 ب.ظ توسط : بزرگترین بانک جامع مهندسی صنایع و مدیریت ایران (بتسا)


 
 
پروژه برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات
نویسنده : وحید - ساعت ۱٢:٤٠ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/٧/۱۱
 

این پروژه از بخش های زیر تشکیل شده است:

* رویکرد و ترتیب عملیاتی مراحل انجام پروژه (شناسایی وضعیت موجود ، ارزیابی سیستم و بررسی نقاط ضعف ، طراحی مجدد سیستم ، تجهیز اطلاعاتی )

* آشنایی کلی با شرکت (معرفی شرکت ، تاریخچه و شرح شرکت ، معرفی محصول ، نمودار انفجاری ، جریان تولید)

* نمودار فرآیند عملیات و نمودار مونتاژ و چارت سازمانی

* لیست ماشین آلات ، سیستم کدگذاری ، معایب سیستم کدگذاری ، شناسنامه ماشین آلات ، دسترالعمل نگهداری

* برآورد قطعه یدکی ، برآورد نیروی انسانی ، تخمین زمان

* تخصیص فعالیتها و برنامه های سالیانه ، ماهیانه ، هفتگی

* شناسنامه هر تخصص و شناسنامه پیمانکاران ، نحوه صدور دستور کار

* ارجحیت (عوامل تعیین کننده ، تعیین حدود نظام نگهداری و تعمیرات ، هدف اصلی ، تعیین رده بندی امور نگهداری و تعمیرات)

* دستور کار فنی (درخواست تعمیرات اضطراری ، فرم دستورالعمل روانکاری)

* برنامه ریزی و کنترل - اجرا (پیاده سازی مفاهیم تدارک دیده شده ، مدیریت اطلاعات ، تجزیه و تحلیل مستمر)

* عملکرد سیستم و گزارش نگهداری و تعمیرات و تجزیه و تحلیل آنها (برگه اجرای خدمات فنی ، چک لیست نت پیشگیرانه ، فرم اطلاعات تعمیرات بعد از خرابی) و ارزیابی کار

* ارتباط واحد نت با دیگر واحدها (با مدیریت تولید ، و فنی مهندسی ، و انبار)

امکانات رفاهی و پرسنلی (پارکینگ ، نگهبانی ، غذا خوری ، بهداری ، سالن اجتماعات ، و محل نگهداری متعلات پرسنل)

* تاسیسات (ایمنی ، برقی و الکترونیکی ، مکانیکی)

برای دریافت پروژه کامل نت فرم درخواست را تکمیل کنید.


 
 
cm چگونه مدیریت بر ماشین آلات را یاری می کند
نویسنده : وحید - ساعت ۱٢:۳٩ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/٧/۱۱
 

چکیده:

فن آوری مراقبت وضعیت در جهان امروزه با هدف های متفاوتی به کار برده می شود . علاوه بر شناسایی به موقع فرسایش های غیر عادی و پیشگیری از آنها هدف بالاتر از کاربرد CM مدیریت کردن تعمیرات ماشین آلات در اختیار است. روش های استاندارد آزمایشگاهی CM جامع راهی مطمئن برای کنترل و عیب یابی ماشین آلات و تجهیزات بوده و نقش تعیین کننده ای در کاهش هزینه راهبردی و افزایش بهره وری دارد. تحقیق حاضر که در پروژه ی سد گتوند شرکت مهندسی سپاسد انجام گرفته در جهت پاسخ به این سئوال انجام شده است که چگونه می توان با استفاده از مراقبت وضعیت بر نگهداری وتعمیرات و هزینه های مترتب برآنها مدیریت کرد. این مقاله عملا نشان می دهد که با استفاده ازاین راهکار ساده و برخی راه کارهای دیگر چگونه می توان به این مهم دست یافت و سودهای حاصله را به نفع شرکت خود رقم زد.

کلمات کلیدی: ماشین آلات ، نحوه ی مدیریت ،( Condition Monitoring)CM ،آزمایشگاه تخصصی، blow-by

نویسندگان: رضا اجتهادی مدیر ماشین آلات، حسین نوری پور مدیر نت، مسلم علی بخشی بازرسی فنی و روح ا... هیبتی (ارائه شده در ششمین کنفرانس ملی نگهداری و تعمیرات)

pdfدانلود متن کامل مقاله . . .(این مقاله 18 صفحه PDF فارسی وحجم 2.38 مگابایت (MB) و مربوط به سال 89 می باشد.)

 

 بزرگترین بانک جامع مهندسی صنایع و مدیریت ایران (بتسا)


 
 
فلسفه نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر
نویسنده : وحید - ساعت ۱٢:۳۸ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/٧/۱۱
 

چکیده:

امروزه در دنیا شرکت های تولیدی قبل از هر چیز تلاش می کنند در صحنه رقابت باقی بمانند و به این ترتیب سعی می کنند از سیستم های بهره ور در راستای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند. بحث نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر بحث جدیدی نیست و در اکثر شرکت های مطرح بصورت یک امر واجب هر واحد تولیدی در نظر گرفته می شود ولی متاسفانه در ایران این مباحث هنوز جدید وبکر باقی مانده است، هرچند که بعضی از شرکت های تلاش هایی در جهت رسیدن به اهداف TPM داشته اند، ولی بعلت عدم اشراف کامل بر فلسفه TPM، آموزش و توجه به نقش موثر نیروی انسانی به نتایج قابل قبولی نرسیده اند. مطالب زیادی درمورد TPM به رشته تحریر درآمده و معمولا درمقالات تکرار شده ، لذا بنده در این مقاله علاوه بر ذکر خلاصه ای از نوشته ها سعی کرده ام با رویکرد جدیدی ، موضوع TPM را مورد بررسی قرار دهم ، لذا با توجه به مطالعات و تجربه بیش از یک دهه در موضوع TPM امیدوارم بتوان قسمتی از تجربیاتم را به زبان ساده بیان کنم.

نویسنده:  محمد ابراهیمی مقدم ، مسئول واحد نت پیشرنگ 1 شرکت ایران خودرو

دانلود متن کامل مقاله ...(این مقاله 22 صفحه PDF فارسی و حجم 1.80 مگابایت و مربوط به ششمین کنفرانس ملی نگهداری و تعمیرات سال 89 می باشد.)

 بانک جامع مهندسی صنایع و مدیریت ایران (بتسا)


 
 
pdf نقش ایزو 26000 و زنجیره های عرضه در گسترش استاندارد مسئولیت اجتماعی
نویسنده : وحید - ساعت ۱٢:۳٦ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/٧/۱۱
 

ISO 26000 and supply chains—On the diffusion of the social responsibility standard

چکیده

موضوعات طرح شده در مسئولیت اجتماعی، نیروی حرکتی خود را در تعداد فزاینده سازمانها و زنجیره های جهانی عرضه بدست می آورد. با پیگیری تقاضای این بازار، سازمان جهانی استاندارد بسط و توسعه استاندارد  بین المللی ایزو 26000 را روی SR آغاز کرده است. اگر چه این سوال که چرا، تحت چه شرایطی و کدام سازمانها و زنجیره های عرضه خود را با ایزو 26000 تطبیق می دهند، هنوز بی پاسخ مانده است. در این مقاله ما یک سری پیشنهادات در مورد گسترش استاندارد ایزو 26000 و از این رو یک سری شیوه های SR در بین سازمانهای مختلف تجاری ارائه میدهیم. پیشنهادات در ارتباط با گرایش وجهت دهی SR سازمانها، شبکه ها، تفاوتها در سیستم های قانونی مختلف و نقش دولتها و محیطهای ملی داده میشوند. و در کل، این مقاله یک بینش به سمت فضای SR که توسط ISO آغاز شده را، فراهم میکند و راه را برای بررسی های تجربی در این فضای مهم در آینده ایجاد می کند.

کلمات کلیدی : ISO 26000، زنجیره عرضه

Keywords: ISO 26000; Social responsibility; Supply chains; Standardization; Diffusion       March 2006

برای دریافت متن ترجمه مقاله فوق می توانید آن را در فرم درخواست مطرح فرمایید.(این مقاله 13 صفحه pdf و مربوط به سال 2006 می باشد)

 

نوشته شده در شنبه 8 تیر 1387 و ساعت 09:06 ق.ظ توسط : بزرگترین بانک جامع مهندسی صنایع و مدیریت ایران (بتسا)


 
 
ارائه مدل پیشنهادی برای ارزیابی و اعطای جوایز ملی به نظام های پیشنهاد استقرار یا
نویسنده : وحید - ساعت ۱٢:۳٦ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/٧/۱۱
 

مقدمه

به نظر می رسد وقت آن رسیده است که فعالان نظام پیشنهاد در سازمانهای مختلف کشور که در طول دهه گذشته، سالیانه جهت مبادله آرا و تجارب در قالب کنفرانس و همایش های ملی دور هم جمع شده اند، گامی فراتر نهاده و به منظور قوام و ثبات بخشیدن به جنبش استقرار نظام پیشنهادها در سازمانها، مدلی تخصصی و واحد طراحی نموده و همانند برخی از کشورهای دیگر اهداء سالیانه جایزه ملی نظام پیشنهادها را آغاز نمایند. در این مقاله مدلی جامع که پوشش دهنده تمامی ارکان و ابعاد نظام پیشنهاد باشد بر محور مدل تعالی سازمانی EFQM طراحی و ارائه شده است به این امید که بعنوان پیش نویس مدل نهایی ارزیابی نظام پیشنهادی کشور مورد رجوع و استقبال  کارکنان و دست اندرکاران نظامهای پیشنهاد کشور قرار گیرد.

نویسندگان: سعید فتح الهی راد،دانشجوی دوره دکتری رشته مدیریت- نازیلا نجابت، کارشناس مهندسی صنایع (شرکت ساپکو)

دانلود متن کامل مقاله . . . (این مقاله15 صفحه PDF فارسی وحجم 451کیلو بایت (KB) می باشد.)

 

نوشته شده در سه شنبه 2 مهر 1387 و ساعت 02:09 ق.ظ توسط : بزرگترین بانک جامع مهندسی صنایع و مدیریت ایران (بتسا)


 
 
تغییرات استاندراد (ایزو 9001) در ویرایش چهارم
نویسنده : وحید - ساعت ۱٢:۳٥ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/٧/۱۱
 

چکیده:

در تاریخ 15 نوامبر 2008 (25آبان 1387) ویرایش جدید استاندارد ISO 9001 (ویرایش چهارم) از سوی ISO منتشر شد. نکته ای که همین ابتدا باید به آن اشاره کرد، این است که تغییرات این ویرایش اندک بوده، تغییرات اساسی در آن دیده نمی شود. توجه به این نکته نیز ضروری است که ویرایش قبلی این استاندارد (ISO 9001:2000) همچنان تا یک سال پس از انتشار ویرایش جدید، یعنی تا تاریخ 15 نوامبر 2009 (25 آبان 1388) می تواند استفاده شده، مورد گواهی قرار گیرد.

بعبارت دیگر تا این تاریخ هر دو ویرایش معتبر بوده و می توانند برای صدور گواهینامه استفاده شوند. گواهینامه هایی که با ویرایش قبلی این استاندارد (ویرایش 2000) صادر شده اند باید حداکثر تا دو سال دیگر، یعنی تا تاریخ 15 نوامبر 2010 (25 آبان 1389) به روز شوند. از آنجایی که تغییرات ویرایش جدید نسبت به ویرایش قبلی جزئی است، به شرکت های دارای سیستم مدیریت کیفیت بر مبنای ویرایش قبلی توصیه می شود هر چه سریعتر در فکر اصلاح سیستم خود بر مبنای ویرایش جدید باشند. همچنین شرکت هایی که قصد پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت را دارند نیز، حتما از ویرایش جدید استفاده کنند.

نویسنده: حمیدرضا بابایی- کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، مدرس و مشاور سیستم های مدیریتی و مدیریت پروژه، مشاور ارشد سازمان مدیریت صنعتی

pdf دانلود متن کامل مقاله . . . (این مقاله12 صفحه PDF فارسی وحجم 209 کیلو بایت (KB) می باشد.)

 

نوشته شده در چهارشنبه 4 شهریور 1388 و ساعت 08:55 ق.ظ توسط : بزرگترین بانک جامع مهندسی صنایع و مدیریت ایران (بتسا)


 
 
نقش مدیریت با نگرش منابع انسانی در بهبود و بهسازی اجرای سیستم مدیریت کیفیت فراگی
نویسنده : وحید - ساعت ۱٢:۳٤ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/٧/۱۱
 

چکیده:

امروزه کیفیت بعنوان یکی از مهمترین شاخه های رقابت جهانی مطرح می شود و مدیریت کیفیت فراگیر به عنوان راهی برای حفظ مزیت رقابتی در این عصر مورد توجه قرار می گیرد. در مدیریت کیفیت فراگیر، نیروی انسانی، هسته مرکزی به شمار می رود و صاحب نظران معتقدند که ادغام مدیریت نیروی انسانی و مدیریت کیفیت فراگیر، سازمانها را برای بقا در آینده توانمند می سازد.

از این رو، فرآیند مدیریت و نظریه های نوین در این حوزه متوجه نقش مدیریت با نگرش منابع انسانی در بهبود و بهسازی اجرای سیستم مدیریت کیفیت فراگیر در سازمانها می باشد. در این راستا، در این تحقیق یک جمعیت نمونه 45 نفری از جامعه آماری مورد نظر انتخاب گردیده و اظهارنظر پاسخ دهندگان در این مورد ارزیابی شده است که نتایج حاکی از آن است که اکثر شرکت کنندگان در این نظر سنجی، موافقت خود را مبنی بر نقش موثر مدیریت با نگرش منابع انسانی در بهبود و اجرای سیستم کیفیت فراگیر اعلام نموده اند.

کلمات کلیدی: کیفیت، کنترل کیفیت فراگیر، کایزن و مدیریت منابع انسانی

نویسندگان: داود سلمانی، غلامرضا طالقانی، محبوبه رادمند

pdf دانلود متن کامل مقاله . . . (این مقاله10 صفحه PDF فارسی وحجم 194 کیلو بایت (KB) می باشد.)


 
 
تاثیر نظام مدیریت کیفیت بر توسعه نوآوری در سازمانها
نویسنده : وحید - ساعت ۱٢:۳۳ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/٧/۱۱
 

چکیده:

اصطلاح نوآوری را در یک مفهوم وسیع بعنوان فرآیندی برای استفاده از دانش یا اطلاعات مربوط به منظور ایجاد یا معرفی چیزهای تازه و مفید به کاربرد. نوآوری در واقع تجدید نظری است که طراحی و به حقیقت درآمده و علاوه از سودآوری فراوان یک برتری رقابتی بلند مدت را میسر سازد. دیدگاه و نگرشی که می تواند هم در پیدا کردن زمینه ها و پتانسیل های نوآوری و هم در توسعه آن موثر واقع شود دیدگاه فرآیندی به این مقوله می باشد که این دیدگاه وجه تمایز ویرایش جدید سیستم مدیریت کیفیت (ISO) از سایر ویرایش ها است. در واقع بجای نوآوری، فرایند نوآوری مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

هدف اصلی از این مقاله پاسخ به این سوال است که چگونه می توان از سیستم های مدیریت کیفیت (که در اکثر سازمانهای ایرانی صرف نظر از میزان موفقیت، استقرار یافته است) در جهت تعیین زمینه ها و فهم نیاز به نوآوری و کمک به استقرار و نهادینه سازی آن بهره جست. بدین منظور ابتدا با مرور مفهوم فرآیندی در سیستم مدیریت کیفیت، مقوله نوآوری از دید فرآیندی توضیح داده شده و در ادامه ضمن نشان دادن جایگاه عناصر اصلی سیستم مدیریت کیفیت در معادله نوآوری، نگرش فرآیندی به نوآوری و مزایای آن به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است. مدیریت کیفیت فراگیر امروزه تکامل یافته ترین سیستم مدیریت کیفیت می باشد که هم پوشانی مولفه های آن با نوآوری مطرح می شوند. در ادامه ضمن تشریح کامل چارچوب فرآیندی برای نوآوری، شواهد جهانی در خصوص تعامل کیفیت و نوآوری ذکر شده اند و در انتها چک لیستی نوآوری و استفاده از تکنیک ترازیابی بعنوان یکی از تکنیک های نوین مدیریت کیفیت در مقوله نوآوری پیشنهاد شده است.

کلمات کلیدی: نوآوری، نوآوری با چرخه سریع، فرآیند نوآوری، مدیریت کیفیت، توسعه نوآوری

نویسنده: جلیل عمرانی خواه

pdf دانلود متن کامل مقاله . . . (این مقاله15 صفحه PDF فارسی وحجم 192 کیلو بایت (KB) می باشد.)


 
 
سیستم مدیریت یکپارچه (IMS) و رویکردهای ایجاد یکپارچگی استانداردهای سیستمهای مدیر
نویسنده : وحید - ساعت ۱٢:۳٢ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/٧/۱۱
 

چکیده:

امروزه سازمان ها برای دستیابی به مزایای رقابتی و عملکرد در سطح کلاس جهانی نیاز به رعایت حداقل هایی را در رابطه با محیط ،کارکنان ، مشتریان، رقبا ، جامعه، تامین کنندگان و ... دارند از طرفی سازمان ها برای نشان دادن اهتمام خود در کسب رضایت ذینفعان و به نمایش گذاردن وجه ای مناسب در سطح تعاملات ملی و بین المللی نیازمند به تایید ه هایی از ارگانهای معتبر و آشنا به اصول هستند.

کلمات کلیدی: استاندارد، سیستم مدیریت، سیستم مدیریت یکپارچه IMS، یکپارچه سازی، ماتریس IMS، ISO 18001 ISO 14001 ISO9001

نویسندگان: علیرضا شهرکی استادیار دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه سیستان و بلوچستان، سهیل سالاری کارشناسی ارشد مهندسی صنایع گرایش مدیریت سیستم و بهره وری، امیرحسین یزدان شناس کارشناسی ارشد مهندسی صنایع گرایش مدیریت.  (ارائه شده در همایش چالشهای مدیریت و رهبری در سازمانهای ایرانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اصفهان 24 تیر ماه 89)

pdf دانلود متن کامل مقاله . . .  (این مقاله 22 صفحه PDF فارسی وحجم 460 کیلوبایت (KB)  و مربوط به سال 89 می باشد.)


 
 
راهکارهای عملی برای پیاده سازی سیستم استاندارد ISO10015 در سازمانها با رویکرد مش
نویسنده : وحید - ساعت ۱٢:۳٠ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/٧/۱۱
 

چکیده:

اگر سازمان شما به اهداف عملکردی خود نمی رسد ، علت چیست؟ آیا می توان علت را در یک یا چند عامل جستجو کرد . پاسخ های مختلفی را می توان برای این پرسش در نظر گرفت ، موارد مختلفی در کامیابی یا ناکامی سازمان ها تأثیرگذار هستند که در قالب پنج عامل ؛ منابع انسانی ، مواد ، ماشین آلات ، روش و سرمایه شناخته می شوند . در این بین منابع انسانی شامل مدیران و کارکنان علاوه بر ارتقای بهره وری ، نقش بی بدیلی را در بهبود و تحول سایر عوامل دارا می باشند . دیدگاه نوین در مدیریت منابع انسانی ، عامل انسانی را ارزشمندترین سرمایه مجموعه های اقتصادی می داند وفرصت برای ارایه توانایی ها و شایستگی ها از سوی کارکنان نیازمند درک درست نیاز آنان و رفع به موقع آنها با به ک ارگیری سیستمی مؤثر و فراگیر است .

کلمه کلیدی: استاندارد ISO 10015

نویسنده: سید ضیاء محمدی ،  رئیس تدوین استانداردها و برنامه ریزی آموزشی واحدآموزش شرکت پارس خودرو  (ارائه شده در دومین کنفرانس توانمند سازی منابع انسانی)

pdf دانلود متن کامل مقاله . . .  (این مقاله 12 صفحه PDF فارسی وحجم 169 کیلوبایت (KB) می باشد.)